2012. október 28.

Süssünk lasagnét

Nehezebben telt ez a hét, mint gondoltam a betegség kitartó volt és eléggé megviselt. Rá kellett, hogy jöjjek, nem fogok meggyógyulni a házi praktikáktól (az igazság az, hogy már nagyon vágytam egy olyan éjszakára, mikor sikerül 3-4 óránál többet is aludnom, Krisztián meg reménykedett, hogy el tud aludni anélkül, hogy a köhögésem felébresztené), így bejelentkeztem az orvoshoz, csütörtökre kaptam is időpontot. Laza 1 és negyed órás várakozás után sikerült bejutnom, és egy vagon recepttel a kezemben jöttem ki. Mondanom sem kell mindezek kiváltása a patikában egy kisebb vagyonba, de mindez mellékes, ha az ember lánya meg akar gyógyulni. Hanyagoltam az írást is, de most, hogy itt van újra a hétvége kicsit leültem és a kezembe vettem a netbookot.
Mivel nem gyógyultam meg a pénteki spining kimaradt, és a szombati munkanap miatt a hétvégi süti sütés maradt el. De egy dolog kihagyhatatlan, a házi lasagne.
Nagyon szeretjük Krisztiánnal az olaszos ízeket (az ő nagy kedvence a bolognai, én viszont sok minden mást is szívesen készítek és eszek), és ha már lasagne, akkor házi tészta, a bolti ugyanis borzasztó drága, ráadásul egy adaghoz két csomag kell, ami kb. összesen 1400 Ft. De ki akarna ilyen árak mellett nekilátni? Persze, hogy senki, ezért kezdtem hozzá először magam a tésztagyúráshoz. Akkor még nagy erőlködés árán (volt hogy sírás lett a vége, mikor csak nem akart vékonyodni a tészta) nyújtófával nyújtottam minél vékonyabbra a pastát.
Aztán nagy örömömre apu idén tavasszal meglepett egy tésztagéppel (na nem a méregdrága olasz változattal, csak egy kis kínai utánzattal, de, mint megláttuk ez is tökéletesen bevált) így már nem csak a lasagne tésztája készül házilag, hanem a canelloni, a ravioli, tortellini, tagliatelle, vagy éppen jó kis cérnametélt a vasárnapi húslevesbe.
Sok-sok "eredeti" recept létezik, Olaszországban is tájegységenként mást és mást vallanak igazi lasagne receptnek. De most jöjjön az én " autentikus" receptem.

Hozzávalók a tésztához:
- 30 dkg finomliszt és rétesliszt keverék (bár durum lenne a legjobb)
- 3 db normál (M-es méretű) tojás
- só

Hozzávalók a húsos raguhoz:
- 4 ek. olivaolaj
- 1 közepes vöröshagyma
- 4 gerezd fokhagyma
- 0,5 dl víz
- 9 dkg sárgarépa
- 4 dkg fehérrépa
- 1 tk só
- őrölt bors
- 50 dkg darált hús (lehet sertés és marha vegyesen is)
- 1 púpozott tk kakukkfű
- 1 púpozott tk oregano
- 15 dkg csiperkegomba
- 2 db nagy paradicsom
- 14 dkg paradicsompüré

Hozzávalók a besamell mártáshoz:
-10 dkg vaj (nem margarin!)
-1 l tej
- 6 dkg liszt
- só
- őrölt bors
- szerecsendió

A szóráshoz pedig nem kevés mennyiségű reszelt trappista sajt.

Picit előre dolgoztam, mert a tésztát már szombat délután összegyúrtam, jó rugalmas tésztagombóc lett belőle és rögtön ki is nyújtottam a géppel a lehető legvékonyabbra. Elővettem a zománcos kis tepsimet, amiben a lasagne sülni fog és akkora csíkokra vágtam a tésztát, amekkora a szélesebbik oldala. Jól belisztezett törlőpapíron hagytam őket és  vasárnap reggelre készen is volt a száraztészta.
Következő délelőtt pedig kezdődhetett a móka, tulajdonképpen innentől nincs is vele sok munka, csak jó sok mosogatnivaló :(
A vöröshagymát felkockáztam és az olajon elkezdtem párolni, amikor megdinsztelődött hozzáadtam az áttört fokhagymát, felöntöttem vízzel és letakarva takarékon 10 percig tovább pároltam. Közben megpucoltam és kis kockákra vágtam a répákat végül a hagymához adtam és lefedve újra pároltam kb. 10 percig. Ezalatt megpucoltam a gombát, és mivel szeletelni nem nagyon szeretem (lusta is vagyok hozzá), ezért tojás szeletelőn néhány pillanat alatt átnyomtam őket, a paradicsomot pedig felkockáztam. Közben a répák megpárolódtak, hozzáraktam a darált húst és fedő nélkül, kevergetve szintén tíz perc alatt összepirítottam a zöldségekkel. Ezután beleraktam a felszeletelt gombát és paradicsomot, lefedve addig pároltam, amíg a paradicsom megpuhult. Végül jöhetett bele a paradicsompüré és a fűszerek, ezekkel csak rottyannia kell egyet az egész ragunak, szóval lekapcsoltam a főzőlapot és közben nekiláttam a besamellnek.
Itt meg kell, hogy jegyezzem, hogy nem vagyok egészség, wellness, fitness mániás, de vannak dolgok, amiktől kifejezette irtózom. Az egyik ilyen dolog a margarin. Mindenhol próbálják belénk sulykolni, hogy mennyire egészséges és milyen csuda jó, hogy ezt fogyaszthatjuk. Egy nagy túrót, néhány molekula eltéréssel szinte műanyag (házi kísérletben bizonyítottan azok a hangyák, akik eltévedtek és a vaj helyett a margarin felé vették az irányt, miután ettek belőle pár perc elteltével kimúltak), mindent ugyan nem lehet kivédeni, hiszen egy csomó felturbózott: adalékanyagokkal kevert vackot megetetnek velünk, legalább azokat próbálom kivédeni amiket tudok és amúgy is borzalmas ízük van.
Ezért szorgalmazom én annyira, hogy ne csak a kenyérre kenjünk igazi vajat, hanem ha csak lehet sütésnél, fűzésnél is azt használjuk.
Visszakanyarodva a besamell mártáshoz, a vajat felolvasztom és belekeverem a lisztet és gyorsan kevergetve világosra pirítottam, hozzáöntöttem a tejet és besűrítettem, a legvégén fűszereztem.
Már csak össze kell állítani, a tepsit kivajaztam és befedtem az alját egy réteg tésztával. Erre kerül besamell mártás harmada, rá a húsos ragu fele erre pedig reszelt sajt harmada, ezt a rétegzést még egyszer megismételtem végezetül az utolsó tésztaréteg, és besamell került rá a maradék reszelt sajttal pedig lezártam. 180°C sütőben kb. 40 perc alatt megsütöttem.
Az illata fantasztikus, hát még az íze, és íme a képek róla:




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...