2012. november 21.

33 - Lúdláb torta

Nagyon készültem arra a napra, mikor is az én kedves párom betölti a 33-at.
Az ajándékokat már szeptemberben elkezdtem beszerezni, kellett is az idő mire sikerült kitalálnom, hogy mit is vegyek. Csak hogy a szokásosakat említsem a tavalyi pulcsik és ingek után most cipőt kapott, és mivel örök gyerek, Kázmér és Huba gyűjteményből kapott két kötetet és mostani nagy kedvencéhez, Carcassonnehoz egy kiegészítőt.
Ami ugyanilyen meglepetés volt számára az a torta. Az utóbbi években mindig csoki tortát kapott, kakaós piskóta dobos krémmel. De miért ne változtassunk idén egy kicsit, legyen lúdláb, így még mindig csokis marad, de legalább lesz egy kis újdonság is. Sokat gondolkoztam, hogy milyen legyen, mert az eredeti recept szerint a lúdláb főzött és vajas krém keveréke (önző módon, magamra is gondolva ezt nem tartottam túl szerencsés ötletnek, mert nem szeretem a vajas krémeket), viszont vagyon sok helyen olvastam könnyű tejszínes krémekről, ami inkább habos és lágy, mintsem nehéz és ragacsos, szóval megszületett a döntés Dacota receptje lett a nyerő. Ami pedig a formát illeti a másik nagy kedvence után Angry Birds mintával díszítve készül.



Előkészületként elmentem a Konzum melletti Marcipán boltba, mert ha torta, akkor itt veszem meg a legfontosabb hozzávalókat, a marcipánt, és a színezéket, csokit nem, mert szerintem nem olyan jó minőségű a cukrász tört "csokoládé", inkább hasonlít az íze az étbevonóra. Én pedig imádom az étcsokit és mindig (ét)Tibi csokit használok,mert az a legjobb minőségű és ízű, megfizethető árú csokoládé.

Lúdláb torta

Hozzávalók:

Piskótához:
- 4 tojás
- 4 ek hideg víz
- 20 dkg cukor
- 1 ek házi vaníliáscukor
- 17 dkg liszt
- 3 dkg keserű kakaópor
- 1 tk sütőpor

Krémhez:
- 8 dl tejszín
- 20 dkg 60%-os étcsoki (Tibi)
- 2 ek porcukor
- 3 nagy marék magozott mirelit meggy

Díszítéshez:
- 0,5 kg marcipán
- por állagú éteszínezék

Előző este a tejszínt, a cukrot és az apróra tördelt csokoládét összeforraltam, (vigyázva, hogy a csokiban lévő kakaóvaj ne égjen meg, mert onnantól kezdve használhatatlan) és miután eléggé kihűlt, a hűtőbe tettem éjszakára. Egy 24 cm-es kapcsos tortaforma alját kibéleltem sütőpapírral (szoktam alá kenni egy vékony csík vajat, hogy ne mozduljon el), az oldalát kikentem vajjal és behintettem kakaóval. A sütőt előmelegítettem 180°C-ra alsó-felső sütésen (semmiképpen sem hőlégkeverésre, mert teljesen kiszárítja a piskótát). A tojások fehérjét a vízzel habbá vertem, majd kanalanként hozzáadtam a cukrot és kemény, csúcsos habbá vertem.
Innentől már csak fakanállal dolgoztam (nehogy összetörjön a hab), hozzáforgattam a tojások sárgáját és a vaníliáscukrot. A lisztet, a kakóport és a sütőport a tojásokra szitáltam és széles mozdulatokkal ezt is belevegyítettem. A tésztát  betettem az előmelegített sütőbe és 25-35 perc alatt készre sütöttem (a tűpróba dönt el mindent).
A formából kiborítottam és rácson hagytam teljesen kihűlni.
Miközben a piskóta hűlt, habverővel (gépi) alaposan kidolgoztam a csokis tejszínes krémet. Akkor jó, ha a hab olyan kemény, hogy szinte "formázható".
A piskótát háromba vágtam, kicsit megspricceltem a meggy levével, rárétegeztem a meggy felét, majd jöhetett a csokis krém. Ezt még egyszer megismételtem, lezárásnak pedig rátettem az utolsó piskóta karikát. Kívülről is bevontam a tortát a maradék krémmel (hogy ne csúszkáljon el rajta a marcipán bevonat).
A marcipános áthúzás nem egy nagy ördőngősség csak bele kell jönni, színezni én por állagú ételszínezékkel szoktam, mert a paszta meglehetősen drága. A legegyszerűbb módja, hogy kevés port 96%-os alkohollal feloldok (nem kell, hogy folyós legyen, csak krém szerű, a folyékony ételszínezékek nem jók, mert vizes bázisúak és elfolyósítják a marcipánt, míg az alkoholos keverékből az alkohol egyszerűen kipárolog, így megmarad a marcipán eredeti textúrája).
Az első években folpakkon nyújtottam a marcipánt, de nem voltam elégedett, mert a gyűrődések nyomai megmaradtak a kinyújtott lapon, ezért áttértem a porcukros szóráshoz.
Az idén ezt is elhagyhattam, mert rájöttem, hogy az IKEÁ-s szilikonos nyújtólaphoz porcukor nélkül sem ragad hozzá, így lágyabb marad az anyag, nem keményedik meg a porcukortól.
Az áthúzás után jöhetett a díszítgetés az előre meggyurmázott figurákkal (sosem hittem volna, hogy az egész torta elkészítéséből az apró kis madarak és malacok megformálása fog a legtöbb ideig tartani).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...