2013. április 7.

Mindenből a házi a legjobb? - görög joghurt

Jó kérdés ez, én szeretném úgy gondolni, hogy igen a legtöbb esetben az ellenőrzött alapanyagokból és -körülmények között készülő dolgok (ételek) utolérhetetlenek és utánozhatatlanok. A lehetőségekhez mérten szeretnék minél egészségesebb és teljesebb életet élni, úgy, hogy közben ne kelljen lemondani a finomságokról sem. Sokat olvasgatok, keresem a a lehetőségeket, inspirálódok. Így akadtam csiperkénél a házi joghurt receptjére. Még jó néhány helyen utánaolvastam a receptnek, a készítésnek és döntöttem: váltunk. Elég volt a iszonyú minőségű színezőkkel, aromákkal, stabilizátorral, zselésítővel, rengeteg cukorral, tartósítóval és (számomra érthetetlen, hogy miért) tejporral teletömött, bolti joghurtokból. És az, hogy mennyi "előnyre" tehetünk szert, ha mindennap Bifidus Actiregularist vagy L.Casei-t viszünk be a szervezetünkbe  itt olvashatjuk.
Szóval a negatívumok összegzése után már nem is volt olyan nehéz otthon nekiállni, hiszen nem nehéz művelet, nem kellenek hozzá speciális eszközök, sem alapanyagok, nem tart sokáig a elkészítése sem. Itt a környékünkön tejes autóból lehet venni házi teljes tejet és tejtermékeket Etyekről. Szombaton délelőtt lementünk és vettünk másfél liter tejet, hogy Krisztián kóstolhasson is belőle és a joghurtba is maradjon.

Reggelire sárgabarackosan


Házi joghurt

Hozzávalók:
- 1 l házi tej (nem gond, ha nem sikerül házit beszeretni, csak ne legyen tartós, és alacsony zsírtartalmú)
- 1 kis pohár / 3 ek natúr joghurt (sima, natúr, egyszerű Danone-t használtam)

Mivel az etyeki tej nincs pasztörizálva ezért először lábosba öntöttem és felforraltam. Krisztiánnak vettem ki belőle egy bögrével, a maradékot pedig félretettem hűlni. Nem hűtöttem ki teljesen csak annyira, hogy amikor belenyúltam, már nem volt forró a kezemnek csak kellemesen meleg (30-40°C környékén tud a joghurtkultúra igazán jól szaporodni). Az oltóanyaghoz használt élőflórás joghurtot borzasztó nehéz volt kiválasztani, pedig a Sparban általában nem kicsi a választék, mégis ott álltam, nézegettem őket, és egymás után pakoltam vissza a polcra a  poharakat, mert a legjobb az az oltóanyag amiben semmilyen más felesleges anyag nincsen, vagyis tejen és joghurtkultúrán kívül mást nem tartalmaz (tíz poharat végignézve különböző gyártóktól összesen egyet találtam "tisztának").
Szóval a kézmelegre hűlt tejhez hozzákevertem a joghurtot, ráraktam a fedőt és jól bebugyoláltam (a biztonság kedvéért most) 2 vastagabb plédbe és félretettem , hogy az állandó meleg hőmérsékletnek köszönhetően a joghurtkultúra elszaporodjon a tejben és átalakítsa azt.
Hat óra elteltével és krémesen sűrű joghurtot kaptam, aminek a szélére kiült a tejsavó.
Egy nagyobb edényre tettem egy jó nagy szűrőt, kibéleltem laza szövésű anyaggal (nekem direkt van ilyen célra egy méterszer méteres darabom amivel krémsajtot szoktam készíteni, de  gyógyszertári fejkötöző gézkendővel is tökéletesen kivitelezhető, esetleg egy lazább szövésű tiszta konyharuhával). Ebbe a kibélelt szűrőbe öntöttem a joghurtot és hagytam hogy a savó fél óra alatt kicsöpögjön belőle (később elhasználható kenyér vagy sütemény sütéshez).
Tulajdonképpen ezzel el is készült a sűrű házi joghurt, amiből lehet akár reggeli, mártogatós alap, tzatziki, vagy joghurttorta, csak a képzelet szabhat határt a felhasználásnak. Mi most friss gyümölcsök híján a tavaly nyáron eltett baracklekvárral ettük reggelire (1 szuflés pohárnyi joghurtba 4 tk lekvárt kevertem ).
A következő adaghoz már natúr joghurtot sem kell vennem csak az itthon elkészítettből teszek bele 3 evőkanállal.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...