2014. január 1.

Újévi lencseragu leves

Már elég korán, gyerekkorunkban megtanuljuk szüleinktől, nagyszüleinktől, hogy az év első napján lencsét kell enni, hogy gazdagok és szépek legyünk, malacot, hogy kitúrja nekünk a szerencsét, és tilos a hal, meg a baromfi. Ehhez mérten azóta is minden január elsejére valami módon lencse és sertés kerül az asztalra.
Nos, Krisztián kifejezetten nem szereti a lencsét ezért ez igazi kihívás szokott lenni nekem, hogy egy kanálnál többet egyen belőle. A sima lencseleves már leszerepelt nála, a lencsefőzelékre igencsak húzza a száját, a lencsesalátát pedig messziről elkerüli.
Idén vagyis inkább tavaly a tárkonyos lencseragu levesre (mert nagyon vágytam valami savanykásabb ízre) esett a választás, és hogy kerek legyen a történet sajtos-magos perecet sütöttem mellé.




Tárkonyos lencseragu leves

Hozzávalók:
25-30 dkg sertés lapocka
1 kisebb fej vöröshagyma
2 dkg mangalicazsír
1 db paradicsom
0,5 db paprika (jó a TV, nekem most kápia volt itthon)
1,5 tk őrölt pirospaprika

őrölt bors
őrölt kömény
2 tk mustár
20 dkg lencse
10 dkg bacon szalonna
1 közepes fej hagyma
2 szál sárgarépa
1 szál fehérrépa
1 kisebb zeller fele
10 dkg csiperkegomba
10 dkg zöldborsó
1 db karalábé

1 nagy doboz tejföl (20%-os)
fél csomag szárított tárkony
2 ek liszt
 negyed citrom kifacsart leve

Először is egy nappal korábban pörköltet főztem a sertésből (ezzel nagyon kell mindig vigyázni, mert ha Krisztián észreveszi, hogy kész pörkölt van a hűtőben hajlamos lesz rájárni). A hagymát felkockáztam és a zsíron megfonnyasztottam, beletettem a felkockázott sertést és kevergetve fehéredésig pirítottam. Lehúztam a tűzhelyről a lábast és fűszereztem (pirospaprikával, őrölt borssal és őrölt köménnyel), hozzáadtam a felkockázott paradicsomot és paprikát, a mustárt és felöntöttem annyi vízzel, amennyi pont ellepte (mire megpuhul a hús, pontosan addigra fővi el a levét és sűrűsödik be a szaftja), sózni csak akkor szoktam, amikor már majdnem teljesen elkészült a pörkölt, mert így gyorsabban megpuhul.
Amikor kihűlt bedobozoltam és betettem a hűtőbe. Valamint még akkor este beáztattam a megmosott lencsét háromszoros vízbe.
Aztán szilveszter reggelén a szalonnát felcsíkoztam, kisfazékba tettem (megjegyzem rosszul tettem, mert főzés közben derült ki, hogy kicsi lesz és át kellett öntenem a nagyobbikba) és kiolvasztottam a zsírját, ezen a zsíron üvegesre pároltam a felkockázott vöröshagymát. Majd hozzáöntöttem az áztatólevéből leszűrt átmosott lencsét, felöntöttem vízzel és villanytűzhely 4-es fokozatán főztem kb. 1,5 órát (ilyenkor kb. félig főtt meg a lencse), hozzáadtam a megpucolt, felkarikázott, cikkezett zöldségeket (sárgarépa, fehérrépa, zeller, karalábé, gomba, zöldborsó). Amikor a zöldségek megpuhultak hozzáadtam az előző nap megfőzött pörköltet és összeforraltam a levessel. Ekkor sóztam csak, hogy biztos legyek abban, hogy nem lesz túl sok belőle (valamint a sós vízben nehezebben fő meg a lencse).
A tejfölt kikevertem a liszttel és a tárkonnyal csomómentesre, és a leveshez kevertem, összeforraltam és citrommal savanyítottam.
Ehhez a gazdag leveshez más nem is kellett, tökéletes volt hozzá egy szép sajtos-magos perec.

Boldog  Új Évet Kívánok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...