2014. április 1.

Töpörtyűsből káposztás pogácsa

A 8. évfordulónkon a Vadvirág vendéglőbe mentünk el ebédelni, ahol az a szokás, egy kis étvágygerjesztő gyanánt a saját kemencéjükben sült pogácsával kedveskednek a vendégeknek.
Akkor jutott Krisztián eszébe, hogy milyen régen evett töpörtyűs pogácsát, igazán itt lenne az ideje, hogy süssek 1-2 tepsivel. Így amikor a hentesnél jártunk  vettünk egy szép nagy zacskó töpörtyűt, és már készültünk rá, hogy vasárnap milyen jó kis pogácsa lesz belőle.
Vasárnap délután nekikészültem a sütéshez, begyúrtam a tésztát Limara receptje alapján, és betettem a töpörtyűt a robotgépbe. Fülsiketítő hangok jöttek a gépszörnyből, de a töpörtyű csak nem akart szétaprítódni, ellenben a motor egyre jobban melegedett, így inkább kikapcsoltam, nehogy a végén leégjen. Elővettem a kamrából az öntöttvas húsdarálót, hogy majd az megoldja minden problémánkat. Ám néhány tekerés után kénytelen voltam átadni Krisztiánnak a stafétát, mert egyszerűen nem tudtam tovább forgatni a kart. Krisztián jött felmérte a helyzetet, nézegette, majd ő is nekigyürkőzött. Nos alig 1 perc próbálkozás után le kellett állítanom, mert majdnem a munkalap szakadt fel és tört ketté. Így kénytelenek voltunk belátni, hogy ebből nem lesz töpörtyűs pogácsa, még jó hogy vettünk egy fej káposztát, ami a kamrában várta, hogy pirított tészta legyen belőle. Végül a peches aprítási, darálási kísérlet után káposztás pogácsa készült a gulyásleves mellé.




Hajtogatott káposztás pogácsa

Hozzávalók:
60 dkg liszt
1 dl tej
2 dl tejföl
2 tk só
1 tk cukor
12 dkg zsír (nem volt itthon elég vaj, margarint pedig nem használok)
4 ek fügebor
1 db tojás
3,5 dkg élesztő

1 közepes fejeskáposzta 2/3-a
1 ek só
1 ek cukor
3 ek olaj
őrölt bors

1 tojás

A tészta hozzávalóit összegyúrtam , folpackba csomagoltam és betettem a hűtőbe, hogy lassan megkelhessen. Közben a káposztát lereszeltem és besóztam, 25 percet hagytam pihenni. Egy kisebb lábasban az olajban megkaramellizáltam a cukrot, majd amikor már arany színű lett, hozzáadtam a kicsavart káposztát. Megszórtam borssal és addig pirítottam közepes hőmérsékleten gyakori kevergetéssel amíg aranybarna nem lett. Az elkészült pirított káposztát félretettem és teljesen kihűtöttem.

Az időközben kétszeresére kelt tésztát lisztezett lapon kinyújtottam és megkentem a kihűlt káposzta felével. A kinyújtott tésztát háromba hajtottam , majd elforgattam és újra háromba hajtottam. Visszacsomagoltam a folpackba és fél órára visszatettem a hűtőbe.
Amikor "kipihente" magát a tészta újra kinyújtottam, megkentem a maradék káposztával és újra hajtogattam, mint az első alkalommal. Megint fél óra pihentetés következett a hűtőben, közben bekapcsoltam a sütőt alsó-felső sütésen 190°C-ra.
A pihenés után a tésztát ujjnyi vastagra kinyújtottam, éles késsel keresztben bevagdostam és 5 cm-es  pogácsaszaggatóval kiszaggattam, sütőpapíros sütőlemezre tettem a pogikat és hagytam őket még 15 percet pihenni. Krisztián megkente a tetejüket felvert tojással és már mentek is a sütőbe, hogy szép aranybarnára süljenek.

Így lett a töpörtyűsből káposztás  pogi, már csak a kemény, szálas töpörtyűvel kellene valamit kezdenem, mert nem lenne szívem kidobni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...