2014. december 30.

Gasztoajándékok 2014 - vaníliás-citromos és tejeskávés macaronok

Az idei adventi időszak kicsit zűrösebbre sikeredett, mint azt előre gondoltam, de még így is (nagy nehezen) szakítottam időt arra, hogy a családunkat idén is meglephessük gasztroajándékokkal.
Tavaly hatalmas sikere volt az első macaronomnak, ezért idén is felkerült a listára azzal a változtatással, hogy új ízekkel készültem, valamint mézeskalácsok is készültek az utolsó pillanatban (szenteste, amikor letettem Grétát aludni még a díszítésükkel foglalatoskodtam).
Jöjjön most az idei év két macaronjánk a receptje aminek az ötletét és a töltelékét Sütidoboz oldaláról hoztam.






Vaníliás-citromos macaron

Hozzávalók:

11 dkg mandulaliszt
20 dkg porcukor
9 dkg pihentetett tojásfehérje
2,5 dkg kristálycukor
1 csomag Burbon vaníliáscukor
csipet só
csipet por állagú sárga ételfesték

Krémhez:

1 db citom
5 dkg cukor
1 db tojás
0,6 dl kifacsart citromlé
8 dkg vaj

Mivel tavaly Cuppcake receptje nagyon bevált ezért az alap macaron receptjén nem változtattam, és inkább Sütidoboz receptét igazítottam hozzá a már kipróbálthoz. A nagy fennforgásban idén nem volt időm pihentetni a tojásfehérjét  (ami pedig nagyon fontos, mert a végeredmény sikerét befolyásolja a tojás nedvességtartalma), ezért a gyors és egyszerű megoldást választottam és betettem a mikróba 700 W-on 5 másodpercre.
Ugyanúgy betartottam minden apró pontos részletet, mint az előző évben, alaposan átszitáltam a darált mandulát, kikészítettem mindent a pultra, hogy ne kelljen készítés közben kapkodnom, a sütőpapírok aljára felrajzoltam 2 cm távolságra az 50 Ft-nagyságú köröket és fél órára rábíztam Krisztiánomra Grétát, hogy legalább addig ne csimpaszkodjon rajtam az én kis majmócám, amíg a kis "habcsókokat" kinyomom a sütőpapírra.

A mikrózott tojásfehérjét a habüstbe öntöttem, egy csipet sót adtam hozzá és a legkisebb fokozaton elkezdtem verni (gépi mixerrel) amíg habos nem lett a teteje. Ekkor elkezdtem fokozatosan hozzáadni a kristálycukrot és a vaníliáscukrot és a legmagasabb fokozaton addig vertem amíg a tálat kicsit oldalra megbillentve nem akart kicsusszanni a hab a tálból. Ekkor hozzáöntöttem az átszitált darált mandulát és porcukrot, meg az ételszínezéket és spatulával óvatosan körkörös mozdulatokkal homogén masszává kevertem. Amikor már ez megvolt még 20-at kevertem körkörös mozdulatokkal a macaron masszán és habzsákba töltöttem a végeredményt.
Ha jól sikerült akkor szinte magától csusszan ki habzsákból a tészta, majdnemhogy nyomni sem kell. Az előrerajzolt körökbe nyomtam a masszát (kinyomás után egy icipicit még terül) és egy órára pihenni hagytam, hogy "talpat" növeszthessenek és megbőrösödjenek a macaronok. Amikor a pihentetésből letelt már 45 perc bekapcsoltam a sütőt alsó-felső sütésen 150°C-ra (fontos, hogy semmiképpen sem szabad hőlégkeveréses funkciót választani, mert az tönkreteszi minden addigi erőfeszítéseket). Az egy óra leteltével betettem egyesével a sütőlemezeket és 13 percig sütöttem őket.
A másik fontos dolog, hogy amíg melegek a puszedlik addig nem szabad megpróbálni leszedni a sütőlemezről, mert úgy sem válnak le, de ezzel a lendülettel tönkre is mennek, viszont amint kihűltek egyszerűen lepattinthatók róla mindenfajta sérülés nélkül.
Igazi türelem játék ez a macaron készítés :)

A krémhez a tojást fém tálba ütöttem, hozzá reszeltem az alaposan megmosott citrom héját, hozzácsavartam a levét és hozzáadtam a cukrot. Gőz fölött kézi habverővel folyamatosan kevergetve puding sűrűségűre főztem (nem szabad magára hagyni, mert egyetlen óvatlan pillanat és a krémből rántotta lesz). Amikor a krém langyosra hűlt hozzáadtam a vajat és botmixerrel simára turmixoltam.

Az ajándékozásig a macaronokat lezárható műanyag dobozban tartottam a hűtőben és csak közvetlenül az ajándékozás reggelén töltöttem meg mindegyiket egy kávéskanálnyi krémmel.

Tejeskávés macaron

Hozzávalók:

11 dkg mandulaliszt
20 dkg porcukor
9 dkg pihentetett tojásfehérje
2,5 dkg kristálycukor
csipet só
1 kk instant kávé garnulátum

Krémhez:
10 dkg (Tibi) étcsokoládé
2 dkg vaj
1 dl habtejszín (minél magasabb zsírtartalmú)
2 kk instant kávé granulátum
4 ek mascarpone
1 ek porcukor

Hasonlóan a vaníliás-citromos macaronhoz itt is a tavalyi receptet vettem alapul és Sütidoboz receptjéből csak a krémet használtam fel. Most sem volt időm a tojásfehérje pihentetéséhez ezért az ebbe valót is ugyanúgy 700 W-on 5 másodpercig mikróztam.
Az instant kávé granulátumot papírtörlőn kanállal apró szemcsésre porítottam és az átszitált darált mandula-porcukor keverékhez adtam.
A tojásfehérjét habüstben alacsony fokozaton egy csipet sóval alacsony fokozaton elkezdtem verni, amikor habos lett a teteje apránként hozzáadtam a kristálycukrot és a habverő legmagasabb fokozatával addig vertem amíg a tálat kissé oldalra megdöntve a hab már nem akart kicsusszanni belőle. Ekkor hozzáadtam a mandulalisztes, porcukros, kávés keveréket és spatulával óvatos, körkörös mozdulatokkal homogén masszává kevertem. Miután ez megvolt mégy 20-at kevertem rajta, habzsákba töltöttem és az előre rajzolt sütőpapírra nyomtam a tésztát.
Magukra hagyva egy órát pihentek a sütőlapon, hogy "lábasak és bőrösek" legyenek :)
45 percnél bekapcsoltam a sütőt 150°C-ra alsó-felső sütésen és miután letelt a pihenő idő 13 perc alatt megsütöttem őket. A sütőpapíron hagytam kihűlni a macaronokat, csak azután pattintottam le őket amikor már teljesen hidegek voltak.

A krémhez a csokoládét apróra tördeltem és egy szuflés pohárban a vajjal betettem a mikróba 150 W-on 3 percre (közben többször megállítottam, kivettem, átkevertem). Amikor már teljesen megolvadt a csokoládé hozzáöntöttem a tejszínt és a papírtörlőn kanállal apró szemcsésre tört instant kávét. Betettem a hűtőbe, hogy a vajtól és a csokoládétól visszadermedjen és jól kezelhető legyen a macaronok töltéséhez.
Egy kis tálkában kikevertem a mascarponét és a porcukrot.
Szintén az ajándékozás reggeléig a puszedliket jól záródó műanyag dobozba tettem és a hűtőben tartottam. A töltésnél egy macaronra tettem egy kávéskanálnyi csokis kávékrémet arra egy kávéskanálnyi mascarponét, végül pedig egy macaronnal lezártam.

Az ajándékozottak és Krisztián egybehangzó véleménye szerint nagyon finomak lettek különösképpen a tejeskávés vett le mindenkit a lábáról.

A gasztro ajándékdobozok letölthetők innen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...