2017. november 21.

Krisztián szülinapi tortája - narancsos-kakaós piskóta, szamóca és párizsi csokoládékrémmel

Krisztián születésnapját ünnepeltük a hétvégén. Ugyan Ő igazán eltekintett volna a dologtól tortástól, ajándékostól, ünneplésestől, de ekkora szerencséje nincsen, nem hagytam neki hogy megússza átaludtnak tekintse a napot és megfeledkezzünk a 38. születésnapjáról.
Ha már úgy is muszáj, akkor ő választott magának tortát, ami csokis is legyen meg gyümölcsös is, eredeti verzióban egy párizsi vajkrémes-málnás torta készült volna.... de bakiztam!
Direkt én mentem el vásárolni pénteken, hogy Krisztián nehogy véletlenül rossz alapanyagokat hozzon, de amikor hazaértem és bontottam ki a piros-fehér dobozt megdöbbenve láttam, hogy nem gurulós málnával volt tele, hanem szamócával...😰
Nem kicsit nyúltam mellé, úgyhogy kénytelenek voltunk megbarátkozni a csokis-szamócás változattal.
De a baki sorozat itt nem ért véget, szombaton az összeállításnál fölraktam a fényképezőmet a mini állványra, feltettem az ablakpárkányra, hogy videózhassam nektek a töltést is (mert most habzsákosan töltöttem, a felvágott képeknél láthatjátok, hogy így lesz a legtökéletesebb a piskóták és krémek közötti egyensúly, így a legszimmetrikusabbak a rétegek). Bekapcsoltam a gépet és rányomtam a felvevőgombra, majd elkezdtem tölteni a tortát, már majdnem a végén jártam amikor láttam, hogy az optika visszahúzódott a gép kikapcsolt és semmit nem vett fel az egész töltésből. Valószínű nem nyomtam meg elég erősen a gombot és mivel nincs visszajelző fény én ebből semmit sem vettem észre. 😔 Szóval ne haragudjatok, ha legközelebb tortázom próbálkozok újra a videózással, hogy megmutassam nektek milyen egyszerűen, szépen és gyorsan lehet készíteni a tortákat.

Most pedig következzen a Via ihlette torta, kicsit ugyan alakítottam, de minden módosítást jelzek nektek.

Francia vajkrém






Narancsos-kakaós piskóta

Hozzávalók (16 cm-es formában sütöttem, így arányosan leosztottam a mennyiségeket):

240 g kristálycukor
96 g k cukor a fehérjéhez
csipet só
5 tojás L-es
180 ml olaj
120 ml tej
1 cs sütőpor
60 g narancsos holland kakaópor (Tescoban találtam)
408 g finomliszt

Mindent a recept szerint készítettem, de sajnos nem jött be 😩 A tojáshehérjehab nélküli tészta olyan brutálisan sűrű és tömör lett, mint egy keksz tészta, nyújtható, formázható, esélyesen sem volt a fehérjehabnak annyira fellazítani, hogy önthtető piskóta állaga legyen. Most így utólag belegondolva bolond voltam hiszen a párizsi csokikrémhez tojássárgája kellett a kimaradt fehérjéből (másnap habcsókot készítettem belőle) készíthettem volna lazítást, de ez nem jutott hirtelen eszembe, úgyhogy a tojásfehérje porhoz nyúltam leteszteltem ezzel a múltkor a Tortadekoráció oldaláról rendelt fehérjeport.
19 g tojásfehérjeporhoz 90 ml vizet adtam és szép hefér közepesen kemény habbá vertem. Ez a plusz mennyiségű hab már képes volt fellazítani a masszát (egyébként a párizsi csokikrémből kimaradó 3 db tojásfehérje is lehet, hogy elég lett volna hozzá) és normál piskóta lett belőle, 2 részletben sütöttem ki.
Addig sütöttem, amíg a tetejét megfogva már nem hallatott zizegős hangot, akkor kivettem rácsra tettem és a következő adagot is ugyanígy kisütöttem.
Saját vélemény: Nem tudom mi lehetett a gond, minden a megadott mennyiségek pontos learányosításával készítettem, de nem jött be ez a piskóta. Vastag, viszonylag eléggé kiszáradt és kemény kérge lett, a lazítás után ugyan szaftos piskóta sült ki belőle, de szerintem nem jók az arányok. Plusz hozzáadott tojásfehérje nélkül maximálisan 25 dkg lisztet bír el ez a piskóta szerintem.

Mint fent már említettem málnakrémre készültem, de mivel elszúrtam a vásárlást már csak szamócás tortakrémnek tudtam nekiállni. Az alaprecept egy málnás tortakrém volt, amit átalakítottam (egyrészt mert nem volt málnám 😜 másrészt mostanában emelték az egekbe a vaj után a tojás árát is, úgyhogy meg akartam úszni a francia vaníliakrém készítését jóval olcsóbban, de még határozott minőség romlás nélkül) így pudingos krémmel készült a szamócakrém.

Pudingos-vajas szamócakrém

Hozzávalók:
1,5 csomag Dr. Oetker vaníliás pudinpor
450 ml tej
90 g kristálycukor
1 tk vanília kivonat
80 g vaj
250g mirelit szamóca (SPAR)
250 g vaj (LIDL)
100 g porcukor

A tejben felfőztem a pudigport, majd a tűzhelyről levéve belekevertem a 8 dkg vajat és folpackkal takartam le, hogy ne tudjon bőrösödni és teljesen kihűtöttem. A szamócát kis lábasba öntöttem hozzáadtam a 9 dkg kristálycukrot és közepes hőmérsékleten elkezdtem főzni (ha úgy tetszik lekvárt készítettem belőle). Villával kicsit összetörtem a szamócákat, hogy könnyebben szét tudjanak főni, és elkezdhessen sűrűsödni a gyümölcspép. Amikor már jó sűrű volt és pöfékelt sűrű szűrőn átpasszíroztam és kihűtöttem (mennyei illata volt).
A 25 dkg lágy, szoba hőmérsékletű vajat robotgépbe tettem a porcukorral és világosra, lágyra és habosra kevertettem, majd hozzáadtam a teljesen kihűlt pudingos és szintén teljesen kihűlt szamócás masszát. (Mivel nem lett igazán szép színe nagyon fáradt fakó lett a végeredmény 😣 így csaltam egy picit és tettem bele 2 cseppet a Fractal pink színű gél szinezékemből ettől lett ilyen gyönyörű, kirobbanóen élénk színe anélkül, hogy túlságosan a mesterkéltség érzését keltené.)
Az eredeti málnakrém receptet itt találjátok.

Párizsi csokoládékrém

Hozzávalók:
3 tojássárga
100 g cukor
30 ml víz
250 g vaj
15 dkg étcsokoládé
1 ek holland kakaópor (22%)
1 ek rum
100 ml tejszín

Az eredeti recept hozzávalóinak mennyiségét megfeleztem, mert két krémet is felhasználtam a tortához, így a csokiból nem volt szükség a teljes mennyiségre.
Cukrász hőmérő nélkül dolgoztam, elárulom a titkát, hogy honnan tudhatjátok, hogy megfelelő e a cukorszirupotok sűrűsége 😉

A tojások sárgáját robotgépbe tettem és elkezdtem habbá verni, egészen halvány fakó krém színűvé kell halványulnia és nagyon habosnak kell lennie. Közben egy kislábasba tettem a 10 dkg kristálycukrot és a 30 ml vizet és közepes hőfokon elkezdetm sziruppá főzni. Cukrászhőmérővel mérve 114 foknál készül el, enélkül szálpróbával lehet ellenőrizni a megfelelő sűrűséget:
- egy kávéskanál hegynyi szirupot kivettem és a hüvelykujjam begyére tettem, majd összeérintettem a hüvelyk és mutatóujjam, amikor a szirupból szálat sikerül húznom az ujjaim között akkor volt tökéletes állagú a szirup. Ekkor alanyonyra vettem a robotbép fordulatát és a cukorszirupot nagyon vékony sugárban a tojássárgája habhoz csorgattam. Addig hagytam hogy verje, keverje a robotgép a szirupos tojáshabot, amíg az ki nem hűlt, akkor pedig apró kockánként hozzáadtam a lágy vajat. A csokoládét mikróban 50 ml tejszínnel megolvaszottam (csak 50%-on - 450W-on, nehogy maximum wattszámon olvasszátok, mert a csoki nagyon könnyen és hamar megég, szörnyen keserű utóízt hagyva maga után). Az olvasztott csokit a kihűlésig kevert francia vajkrémbe kevertem ,majd még hozzáadtam a kakaóport és a rumot. A maradék 50 ml tejszínt kénytelen voltam villával lágy habbá verni, mert mindkét kézi habverőmet betettem a mosogatógépbe és el is indítottam közben a programot (én hülye) 😜😂
Végül a lágy habot forgattam bele a csokis vajkrémbe.

Az összeállításnál (ez az amiről készült volna videó is, ha nem baltázom el 😩) a piskóta korongokat egyenként 3-ba vágtam így összesen 6 piskóta karikám lett. A krémeket külön-külön habzsákba töltöttem és egy órára a hűtőbe tettem őket, mert nagyon lágyak voltak már.
Egy 20 cm-es tortakartonra kezdtem el felépíteni a tortát, egy kis csokikrémet a tortakartonra nyomtam, arra került rá az első piskóta korong, így nem tudott elmozogni. Majd körben csokoládékrémből peremet nyomtam a piskótára, belülre szamócakrémet nyomtam, a tetejét hajlított spatulával kicsit elegyengettem (habzsákos technikával lesz a krémréteg a legegyenletesebb), majd jött a következő réteg piskóta, aztán egy teljes csokikrém réteg, majd piskóta és így váltogattam, amíg el nem fogytak a piskóta lapjaim. Kívülről csokikrémmel voltam be, a tetejére pedig nagy adag szamócakrém halmokat nyomtam fodorkészítő T19-es csővel.
A tetejét 10 dkg étcsoki és 1 tk olaj megolvasztásából készített, sütőpapíron visszadermesztett csokilapokkal díszítettem.

Az eredmény szaftos piskóta, nagyon csokis krém, a szamócakrém valami hihetetlenül intenzív és a párosítás is nagyon jól jött össze, szívből ajánlom mindenkinek aki nem csak valami csokisra hanem egy kis gyümölcsre is vágyna ha már tortáról van szó.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...