2018. március 6.

Babafészek

Egy a szívünknek  nagyon kedves ismerősünk májusra várja a babáját, egy pici fiú van a pocakban.Szerettem volna meglepni valami saját kézzel készített hasznos dologgal, így esett a választásom a babafészekre. Sajnos 4 éve még nem volt nálunk elterjedt, így mi lemaradtunk róla pedig nagyon hasznos kis holmi. Tulajdonképpen az anyaméh körülölelő zártságát adja meg a babáknak, hogy ne legyen olyan ijesztően óriási a tér. A legtöbb baba szereti, igai kis kuckó számukra. Sokan annyira hozzászoknak a védelmező, öleléséhez, hogy később is ragaszkodnak hozzá. Nagyon sok videót és szabásmintát megnéztem, mire körvonalazódott bennem, hogy hogyan is lehetne a legpraktikusabban megoldani.
A kismama kívánsága az volt, hogy szürke, fehér, szürke-fehér csillagos anyagból legyen. Az álom darab az etsy.com-on rendelhető, fontról átszámítva majdnem 31.000 Ft-ba került volna és ebben még nem volt benne a szállítási költség. 😱





A megnézett videók alapján fő szempont volt az egyszerű kivitelezés, a stabil tartás, a kellő gerinc alátámasztás, és a jó tisztíthatóság.
Az egyszerű kivitelezés gondolom érthető, hogy miért volt fő szempont, a stabil tartás azért lényeges szempont, mert jó ha fészkestől is biztonságosan mozgatható, átrakható a baba pl. a kanpéról a kis ágyába, ezért eleve kiestek a lehetőségek közül a vatelinnel és szilikonizált poliészterrel töltött fekvőfelületű darabok, csakis a szivacs fekvőfelületűek jöttek innentől számításba. A gerinc alátámasztás is ugyanez csak pepitába.A tisztíthatóságot is figyelembe kell szerintem venni, mert ugyan Gréta kifejezetten keveset bukott, van olyan barátnőm akinek a kisgyermeke kifejezetten nagy mennyiségeket tudott bukni és elég rendszeresen. A fej alá tett tetra pelussal egy kis bukás felfogható, de nagyobb mennyiség már simán átszivárog rajta. A bomló anyatejnek/tápszernek viszont büdös, savanyú szaga van, ha nem mosható a fészek akkor hamar használaton kívüli lehet egy lebukott lehányt darab - kár lenne érte, így ezt is figyelembe vettem.

Az alapanyagokat elszámoltam, kicsit túl lőttem a célon, így viszont pont elegendő a csecsemő és a totyogó méretű fészek elkészítéséhez.

Anyagszükséglet csecsemő és totyogó méretű babafészekhez:
  • Szürke pamutvászonból (150 cm széles) 1,5 m-t,
  • szürke alapon fehér csillagos pamutvászonból (140 cm széles) 1,7 m-t
  • szivacsból (3 cm vastag, 140 cm széles) 75 cm-t
  • ikea SLAN párnából 6 db-ot,
  • fehér szatén szalagból (3 cm széles) 8 m-t
  • fehér pamut ferdepántból 7 m-t
  • szürke nem szétválasztható zippzárból  35 és 40 cm hosszúak 1-1 db-ot vettem.
Egy a neten keringő szabásminta alapján elkezdtem rajzolni a saját elképzelések alapján és nekiláttam a tényleges munkának a videós segítség alapján.

  1. A pamutvásznakat beavattam (na jó nem a szó szerinti értelemben, mert nem lobogva forró vízzel öntöttem le és hagytam teljesen kihűlni, hanem 60 fokon mosógépben kimostam). Ez azért fontos, mert a pamut tartalmú anyagok átlagosan 5%-nyit összemennek az első ilyen mosásnál. Ha csak a szabás varrás után mosunk akkor előfordulhat, hogy a egy csöppet sem azt a méretet kapjuk, amit szerettünk volna.
  2. A szabásmintát megrajzoltam, kivágtam, a pamutvásznakat egyenként félbe hajtottam, rátűztem a szabásmintát és 1 centit ráhagyva (a varrásnak) kivágtam őket. 


  3. A kivágott szürke és a csillagos anyagot színükkel egymás felé fordítva gombostűkkel végigtűztem és varrógéppel összevarrtam. Még ebben az állapotában rárajzoltam a fekvőfelületet a fészek közepére, így még könnyebb volt a jelölés. Az íves részeken a varrásig kis ék alakokat vágtam ki (így majd a kifordításnál szépen kifekszik az anyag, nem fog csúnyán összetolulni, gyűrődni.


          
          4. Kifordítottam színére a fészket és a ferdepánt egyik behajtott oldalát a két anyag illesztésénél körben felvarrtam. Így ez a varrás láthatatlan lesz majd. A ferdepánt másik oldalát a széléhez közel (1 mm-re tőle) varrtam le, biztosítótű segítségével belehúztam 3,5 m szaténszalagot. Ezek után körbe varrtam a bejelölt fekvőfelületet.


        5. Ezután a fekvőfelület szabásmintáját a szivacsra rögzítettem és sniccerrel kivágtam (szebben lehet vele vágni a szivacsot, mint ollóval). Szivacsot félbehajtva beletettem a fészek már körbevarrt belső fekvőfelületi részre.




         6. A külső részt (a kukacot) feltöltöttem a 3 db SLAN párna töltetével. A szilikonizált poliésztert jobban szeretem, mint a flízt (kevésbé tömörödik, deformálódik, jó tartású, ráadásul csak 500  Ft egy hatalmas párnányi tömőanyag az ikeában). A töltetet csak a szivacs hoszzáig tömtem nagyon szorosan be, ott gombostűvel letűztem. Így könnyebb lezárni, összevarrni az összehúzó végeket.

         
           7. A szivacs végét 10  cm-re visszahajtottam, így könnyebb hozzáférésem volt, és betűztem a fekvőfelülethez a zippzárt. (És ez a lényege a tisztíthatóságnak, ha a szivacs kivehető, mert az üres fekvőfelület kukacostól belefér a mosógépbe.) Ezt kézzel varrtam bele. Ezután már csak a ferdepántokat kellett felvarrnom a az összehúzó végekre. Bónuszból a szaténszalagok végére szilikonizált poliészterrel töltött szíveket.


Elkészült a fészek, mindkét oldala használható, lazábbra és szorosabbra húzható, hogy változzon a fészek mérete.




A kismamának nagyon tetszett és igazság szerint én is teljesen beleszerelmesedtem. 💓
Nem igényel nagy varrás tudást, egyszerű kivitelezni. Ha nekivágnátok mindenképpen nézzétek meg a videót is, itt pedig találtok nyomtatható szabásmintát csecsemő, totyogó és kisgerek méretben. 




15 megjegyzés:

  1. Köszönöm az inspirációt és a részletes leírást, én is elkészítettem. :)
    A tiéd mondjuk sokkal szebb lett, de a megajándékozott így is nagyon örült neki! :)
    http://dittisdolgok.blogspot.com/2018/07/babafeszek.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ditty!

      Nagyon ügyes voltál szuperül sikerült az általad készült fészek és a legfontosabb, hogy a baba igazán jókat aludt benne. :)

      Törlés
  2. Szia. Nagyon tetszik a babafészked, tényleg nem tűnik ördöngösségnek elkészíteni.
    Egy kérdésem lenne. Amikor a két anyag összevarrása után a szivacsot ráteszem az anyagra, körberajzom, és összevarrom, mennyit kell ráhagyni? Hisz a szivacsnak gondolom van egy kb 1,5-2 cm vastagsága. Szabásminta alapján úgy látom hogy ugyan akkorát kellene kiszabni.
    Ha rosszul értelmezem, elnézést. Köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Elnézést a késői válaszért, a szivacsból le kellett faragnom bepróbálás után. Azóta készítettem pamutvászon-minky anyagkombinációjú fészket, ott nem volt erre szükség. A minky nyúlt annyit hogy a 3 cm vastag szivacs gond nélkül belesimult.

      Törlés
  3. Én kezdő varró vagyok, és ma délben fogtam hozzá a leírás alapján.
    18:53kor lettem kész, és az írt anyag/ferfepant/szalag/matracbol annyi maradt, hogy még kettő ugyan ilyen fészek kifutna belőle.. a huzozarral és a ferfepant varrassal megszenvedtem, mivel a leírás hiányos... A szabásminta pedig már nem elérhető.. :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Nady!
      Sajnálom hogy nem volt kielégítő számodra a leírás, a becsatolt videó alapján viszont szerintem teljesen érthető a készítési folyamat.

      Törlés
  4. Kedves Barbi!
    Minden teljesen érthető ami az oldaladon van, de sajnos a töltettel van egy kis problémám. Sajnos itthon már nem lehet kapni a SLAN párnát, viszont a helyettesítéséhet szükségem lenne a mennyiségre. Csak fél kg-s kiszereléseket találok, max. 1 kg. Mennyire lenne szükség ehhez a fészekhez?
    Előre is köszönöm!
    Szabina

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Szabina!
      Mióta nem lehet Slan párnát kapni Inner (50x50) díszpárna belsővel tömöm a babafészkeket. A csomagolási adatok alapján egy csomag Inner párna 43 dkg. Én elég keményre tömöm a külső részét, így 3 párna szilikonizált poliészter töltete belemegy vagyis nálam egy kisebb méretű fészekbe kb 1,2 kg tömőanyag kerül bele. Sok sikert a készítéshez és további szép napot kívánok! :)
      Barbi

      Törlés
    2. Köszönöm szépen a gyors és segítő választ!!
      Neked is további szép napot kívánok! :)
      Szabina

      Törlés
  5. szia, nyomtatható szabásmintát szeretnék kérni, mert már nem elérhető a linken. Üdv: Alexandra

    VálaszTörlés
  6. Szia!
    Én is szeretném elkérni a nyomtatható szabásmintát.
    Fel tudnád kérlek tenni a korábbi linkre?
    Köszönöm szépen!

    Üdvözlettel:
    Erika

    VálaszTörlés
  7. Kedves Alexandra és Erika!
    Újra feltöltöttem a linkeket, innen külön-külön el tudjátok érni és le tudjátok tölteni a szabásmintákat (a bejegyzés legvégén).
    Üdv, Barbi

    VálaszTörlés
  8. Kedves Barbi :)
    Köszönöm az inspirációt! A mennyiség nekem is duplája lett, szerintem ez megtévesztő. Nem bánom, hiszen több dolgot is fogok még varrni.
    Majd csatolok képet!
    Edit

    VálaszTörlés
  9. Kedves Barbi! Szeretném én is elkészíteni a babafeszket. Két kérdésem lenne, hogy a bevagasok azok nem látszódnak amikor kiforditod az anyagot? A másik kérdésem pedig, hogy a ferdepánt az milyen széles? Köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Anikó!

      A képen látható bevágások a babfészek íves részévek belső oldalán kell, hogy legyenek pont azért, hogy amikor színére fordítja az ember az anyagot, akkor ezek a belső részek ne dudorodhassanak ki amiatt, mert ott az anyag szélesebb, szóval a bevágások pont azt szolgálják, hogy az anyag szépen kifeküdjön és ne látszódjak a huplik ;)
      Ferde pántból én 2 cm széleset használtam, de akár ennél szélesebb is használható a készítéshez.
      Remélem tudtam segíteni. Szép napot és jó varrogatást kívánok! :)

      Törlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...