2018. március 7.

Bécsi kuglóf, ahogyan mi szeretjük - normál és GM vátozat

Ez már egy régebbi receptem (kivételesen nem amerikai ihletésű), nagyon sokszor sütöttem, és mindegyikünk szereti. Most, hogy Gréta lebetegedett és 2 napig nullával volt egyenlő a fogyasztása, hálát rebegtem, amikor még elesetten, erőtlenül mondta, hogy kuglófot szeretne enni.
Jöhetett egy igazi klasszikus, a bécsi kuglóf. Nagyon egyszerű kevert tésztás, puha, omlós (igazán eteti magát - lásd a mellékelt példát vasárnap délután sütöttem és kedd reggelre elfogyott), tökéletes reggelire, tízóraira, uzsonnára, vacsira vagy csak úgy desszertnek.
Nagyikám mindig élesztős kuglófot készített, rengeteg dagasztással, sok-sok várakozással. Finom volt nagyon kakaóval, tejeskávéval, imádtuk...💗 Igazi varázsa volt, most pedig még az emlékek is megszépítik. Ez viszont egy egyszerűbb recept teljesen más textúrával és ízvilággal.




Bécsi kuglóf

Hozzávalók:
4 db tojás
25 dkg cukor
1 citrom leve és héja
1,5 dl olaj (legjobb a kókusz, de ennek hiányában akár étolajjal is elkészíthető)
1 dl víz
20 dkg liszt (gluténmentes változatnál rizsliszt)
1 csomag sütőpor (gluténmentes változatnál GM sütőpor)
3 ek kakaópor

A sütőt előmelegítettem 180°C-ra  alsó-felső sütésen. A tojásokat szétválasztottam, a fehérjét egy csipet sóval, a sárgáját a cukorral kézi babverővel alaposan kikevertem, hozzáreszeltem a citrom héját, belecsavartam a levét, átkevertem, majd hozzáadtam a vizet, az olajat, a lisztet, és a sütőport. Homogén masszává kevertem, majd óvatosan beleforgattam a felvert tojásfehérjét. A tészta egyharmadát átöntöttem egy másik tálba, hozzáadtam 1 ek vizet és a kakaóport. Nagyon finoman összeforgattam, hogy a tojáshab ne törjön össze.
A kuglófformát kifújtam formaleválasztó sprayvel (ugyan lehetne vajazni/zsírozni-lisztezni, de bevallom kuglófformánál ez macerás és mióta elkezdtem használni a formaleválasztó sprayt annyira beleszerelmesedtem, hogy már nem töröm magam a vajazás/zsírozás-lisztezéssel) és felváltva beleöntöttem a citromos és a kakaós tésztát.egy hústűvel körbe rajzolva megmárványoztam és tűpróbáig sütöttem (kb. 40 perc).

A gluténmentes verziónál csak akkor fedezhető fel enyhe mellékíz, ha nagyon koncentrálok rá, hogy különbséget találjak. A kinézet és az állag ugyanaz maradt mint a sima verziónál, talán még annyi különbséget véltem felfedezni, hogy kicsit kevésbé emelkedett meg a  kuglóf.

A kuglóf elkészíthető teljesen vegán változatban is. Ebben az esetben a tojássárgákat almaszószra kell cserélni (1 tojássárgája = 1 púpozott evőkanál almaszósz), a tojásfehérjét csicseriborsó konzerv levére lehet cserélni (felverhető habbá, akár a tojásfehérje), cukor helyett stevia, negyedannyi-ugyanannyi, xillit használható (az eritrit sajnos nem megfelelő, 150°C feletti sütés során lebomlik), kakaópor helyett pedig karob por.

Kipróbálnátok valamelyik verziót?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...